Länktips Du kan nu designa din tröja helt själv för testa här för att se hur det fungerar.

Forex Trading .se

Välkommen till
Gerdahallen . seGerdahallen . seGerdahallen . seGerdahallen . seGerdahallen . seGerdahallen . seGerdahallen . seGerdahallen . seGerdahallen . seGerdahallen . seGerdahallen . seGerdahallen . seGerdahallen . seGerdahallen . se


  • Missa inte: Du kan nu designa din tröja helt själv för testa här för att se hur det fungerar. Passa på Just nu!

  • Gerdahallen

    Varmt välkommen till oss på Gerdahallen .se! Här kan man hitta allt från cykling, aerobics, styrketräning, klättring, massage, tennis, badminton, fotboll, rugby, ishockey, bandy, innebandy, spinning, fitness och multisport!

    Gympa

    Gympa är som de flesta vet populärspråkets förkortning för gymnastik. Gympa är en aktivitet för att träna kondition, styrka och koordination i grupp till musik och med ledare. Gympa drivs t.ex. av Friskis och Svettis.

    Spinning

    Spinning är en form av träning i grupp på stillastående motionscyklar.

    Spinningcyklar har endast ett framhjul, vilket är tungt, för att ge ett önskat motstånd när man trampar. Motståndet ökas ytterligare genom att en form av bromskloss klämmer åt om hjulet med hjälp av en motståndsskruv som vrids åt.

    Spinninginstruktören har förberett ett spinningpass med musik och leder gruppen genom träningspasset med varierande pulsnivåer. Med musikens hjälp simuleras ett landskap av mer eller mindre branta backar. Tempo och motstånd väljs individuellt efter förmåga, därför är spinning en träningsform där både nybörjare och erfarna spinnare kan deltaga i samma träningspass.

    Det är en effektiv träningsform för hela kroppen, med fokus på rygg, mage och ben. Spinning är skonsamt för knäna, eftersom de inte utsätts för stötar.

    Högintensiv intervallträning

    HIIT eller Högintensiv intervallträning är en träningsmetod som har utformats i det huvudsakliga syfte att förbättra konditionen hos idrottare.

    Fettförbränning

    Det man på senare tid har upptäckt är att denna metod har en mycket positiv egenskap då fettförbränning eftertraktas, men även då, som inom bodybuilding, en muskelvolym är att föredra. Denna typ av träningsmetod har visat sig inneha två motsatta egenskaper, nämligen förmågan att både bränna fett och bygga muskler samtidigt. Hemligheten ligger i den extrema förhöjningen av tillväxthormon som utsöndras då man utför rörelser på ett explosivt sätt. Mätningar på sprinterlöpare, som precis har avslutat ett lopp, har visat att mängden tillväxthormon ökar med över 2000 procent, men även att testosteron nivån ökat med upp till 40 procent.

    Det som bör tilläggas är att tillväxthormon är en mycket fettförbrännande hormon som även utsöndras under natten då vi sover, tillsammans med ett antal sömnhormoner.

    Cykling

    Cykling bedrivs i ett antal olika grenar. I Sverige förekommer mest landsvägstävlingar och på senare år mountainbikelopp. Utomlands förekommer också tävlingar på bana (velodrom) samt BMX och cykelcross. Internationella cykelförbundet, UCI, har också en avdelning för inomhuscykling, vilket i sin tur är uppdelat i cykelboll och konstcykling. Det tävlas även i mountainbikeorientering vilken administreras av det internationella orienteringsförbundet.

    Tävlingar på landsväg sker dels i form av enskilda lopp (endagslopp) som kan vara antingen linjelopp eller tempolopp, dels som etapplopp där tiden från varje dags tävling adderas och den som har lägst tid när alla etapper körts vinner.

    Princip för intervallträning

    Ett enkelt upplägg är enligt följande. Välj någon form av belastande övning, som aktiverar en stor muskelgrupp, exempelvis benen. Genomför en ordentlig uppvärmning. Utför sedan övningen i en mycket hög hastighet med så många reps som möjligt under trettio sekunder, vila sedan i trettio sekunder och upprepa sedan det hela så många gånger som är möjligt. Då detta kan genföras i femton minuter, eller femton gånger, så har en god kondition uppnåtts.

    En rekommendation är att först genomföra en ordentlig läkarundersökning innan detta utövas, då denna träningsmetod är mycket krävande för bland annat hjärtat. Då det gäller val av övning till denna metod så är löpning ett bra val, men en motionscykel ett bättre, då risken för att snubbla uteblir.

    Styrketräning

    Träningsmetod är det sätt som man utformar och utövar träningen vid styrketräning. En utformad metod är inte något man strikt måste följas, utan kan modifieras till en mer passande metod för utövaren, men efter detta så ska man hålla sig till den. Är man dessutom noggrann så är en dokumentering av resultatet något att föredra då framgång med en viss metod kan urskiljas.

    Allmänt

    Det finns en hel del allmänna träningsmetoder för styrketräning och de flesta av dem har funnits med under lång tid under styrketräningens historia, vilket innebär att de inte har någon speciell upphovsman. En del av metoderna återfinns även i mer sofistikerade träningssystem, och en del av dessa metoder har använts av mer kända profiler. Inom bodybuildingkretsar så har de flesta hört talas om många metoder, och även säkert provat på dem. Exempelvis Arnold Schwarzenegger brukar använda sig av Giant set metoden och lär ha förbryllat många på den tiden. Det viktiga i valet av träningsmetod är att välja en som passar bra och som ger det resultat som man eftersträvar. Oavsett vilket resultat som eftersträvas så är det alltid muskler, senor och ligament som tränas, och även om resultatet kan anses vara det primära så är undvikande av skador definitivt det sekundära, och då det ej gäller ett idrottsligt utövande så är nog ett undvikande av skador det primära.

    Basmetoden

    Den här metoden är ganska bra för nybörjare och kräver inte så mycket engagemang från utövaren. Om man sedan bygger programmet kring basövningar så får man dessutom med de flesta muskelgrupperna. Basmetoden innehåller tre olika val och handlar om muskelstyrka, volym eller uthållighet. Då det gäller styrka så skall man utföra fyra till åtta reps i varje övning och tre set plus ett uppvärmnings set. Då det gäller muskelvolym så är antal set detsamma, men med åtta till tolv reps. Vid uthållighetsträning så utökas antalet reps ytterligare och hamnar då på tolv till sexton reps.

    Fitness

  • Fitness in biology refers to individual's ability to propagate its genes.
  • Fitness (optimization) in mathematics and computer science refers to the degree to which a given function is optimized or maximized.
  • Physical fitness refers to a general state of good somatic health and abilities, usually as a result of exercise and nutrition.
  • Boka Stockholm Hotell
    Copyright (c) 2005-2014 / Gerdahallen . se





    Bedfinder Se dina favoritmatcher live med CANAL+ Web TV Euroflorist.se SmartGirl SmartGuy Travelpartner Travelstart